(153) JABEEda "1-mezon: Ta’lim va ta’lim maqsadlarini belgilash va ochib berish" - Ta'lim dasturlari uchun aniq maqsadlarni belgilashning ahamiyati

Thursday, May 25, 2023

Muhandislik ta'limi sifatini ta'minlash (JABEE)/Quality Assurance of Engineering Education (JABEE)

t f B! P L

Muhandislik ta'lim dasturlari sifatini kafolatlashni maqsad qilgan akkreditatsiya organi sifatida JABEE o'z faoliyati orqali ta'lim sifatini oshirishda muhim rol o'ynaydi. JABEE tomonidan o'rnatilgan akkreditatsiya standartlari to'rtta toifadan iborat bo'lib, ularning har biri ta'lim dasturlari sifatini ta'minlashda muhim omil hisoblanadi. Bu erda biz "1-mezon: Ta’lim va ta’lim maqsadlarini belgilash va ochib berish " mavzusiga e'tibor qaratamiz va uning ma'nosi va ahamiyatini tushuntiramiz.

"1-mezon: Ta’lim va ta’lim maqsadlarini belgilash va ochib berish" ta'lim dasturini doimiy ravishda takomillashtirish va rivojlantirishga qaratilgan PDCA tsiklining "Reja" bosqichiga mos keladi. “1-mezon: O‘quv/ta’lim maqsadlarini belgilash va oshkor qilish” ta’lim dasturida ko‘zda tutilishi kerak bo‘lgan maqsadlar va ularga erishish yo‘llarini belgilaydi hamda ularni o‘qituvchilar va talabalarga e’lon qiladi. Bu jarayon maqsadlarni belgilash, ularni ochib berish va ular orqali ta’lim dasturining yo‘nalishini belgilash nuqtai nazaridan PDCA siklining “Reja” bosqichiga mos keladi.


Quyida “1-mezon: Ta’lim va ta’lim maqsadlarini belgilash va ochib berish”ning batafsil mazmuni keltirilgan.


1-mezon: Ta’lim va ta’lim maqsadlarini belgilash va ochib berish 

1.1 Mustaqil muhandis imidjini yaratish, ommalashtirish va tarqatish 

Ta'lim muassasasi dastur tomonidan tarbiyalanayotgan mustaqil muhandislar imidjini oshkor qilishi kerak. Ushbu muhandis tasviriga nisbatan quyidagilar talab qilinadi.

・Uni dasturga jalb qilingan o'qituvchilar va talabalar bilan bo'lishish kerak.

・Jamiyatdagi muhandislarga bo'lgan ijtimoiy talab va talabalar ehtiyojlarini hisobga olgan holda belgilanishi kerak.

・U akkreditatsiyadan o‘tiladigan dastur an’analari, resurslar va bitiruvchilar faol rol o‘ynashi kutilayotgan sohalar asosida belgilanishi kerak.


1.2 Ta'lim va ta'lim maqsadlarini belgilash, oshkor qilish va e'lon qilish

Ta'lim muassasasi barcha dastur bitiruvchilari dasturni tugatgandan so'ng egallashlari kerak bo'lgan ta'lim va ta'lim maqsadini belgilashi kerak. Ushbu maqsadni aniqlashda quyidagilar talab qilinadi.

・Bu dastur orqali olingan bilim va ko'nikmalarni belgilaydigan elementlar sifatida tavsiflanishi kerak.

・U oshkor etilishi va dasturga jalb qilingan professor-o‘qituvchilar va talabalarga yetkazilishi kerak.

・U 1.1 mezon asosida aniqlangan mustaqil muhandis imidjiga aylanish yo'lini ko'rsatishi kerak.

・U quyidagi bilim va qobiliyat istiqbollarini (a) dan (i) yutuq darajasiga qadar aks ettirgan holda belgilanishi kerak.

(a) narsalar haqida global nuqtai nazardan fikr yuritish qobiliyati va bilimi

(b) texnologiyaning jamiyat va tabiatga ta'siri va ta'siri, muhandislarning jamiyat oldidagi hissasi va mas'uliyatini tushunish

(c) matematika, tabiiy fanlar va axborot texnologiyalari bo'yicha bilim va ularni qo'llash qobiliyati

(d) ushbu sohada talab qilinadigan tajriba va ularni qo'llash qobiliyati

(e) turli fanlar, texnologiyalar va axborotlardan foydalangan holda ijtimoiy ehtiyojlarni hal qilish uchun loyihalash qobiliyati

(f) mantiqiy yozish qobiliyati, og'zaki taqdimot qobiliyati, muhokama kabi muloqot qobiliyati

(g) Mustaqil va uzluksiz o'rganish qobiliyati

(h) Berilgan cheklovlar ostida ishni rejalashtirish va tashkil etish qobiliyati

(i) jamoada ishlash qobiliyati

・Shuningdek, u har bir soha uchun belgilangan individual mezonlarni aks ettirishi kerak.

Muhandislik ta'limi bo'yicha xalqaro shartnoma bo'lgan Vashington kelishuvi bilim va qobiliyatning 12 bandini belgilaydi. Ushbu bilim va qobiliyat istiqbollari yapon ta'limining xususiyatlarini hisobga olgan holda (a) dan (i) 9 ta bandga bo'lingan. Shunday qilib, JABEE akkreditatsiyadan o'tgan ta'lim dasturlari nafaqat fan va texnologiya bo'yicha bilimlarni, balki jamiyat ehtiyojlarini qondirish uchun dizayn ko'nikmalarini, muloqot qobiliyatlarini, jamoada ishlash ko'nikmalarini va muhandislik axloqini ham o'z ichiga oladi.


☆eslatma: Ushbu maqola JABEE veb-saytida chop etilgan tarkibga ishora qiladi va muallifning shaxsiy talqiniga asoslanadi. E'tibor bering, tushuntirish JABEEning rasmiy talqinidan farq qilishi mumkin, chunki men buni iloji boricha oson tushuntirishga harakat qildim.

About Me

My photo
2008-yilda Buyuk Britaniyaning Birmingem universitetida mashinasozlik bo‘yicha doktorlik dissertatsiyasini himoya qilganman. Mashinasozlik yo'nalishi bo‘yicha PhD darajasini olgandan so‘ng, 2012-yilgacha “Toyota Industries” korporatsiyasida muhandis lavozimida faoliyat olib borganman. So‘ngra Nagoya universiteti muhandislik fakultetida pedagogic va ilmiy faoliyatimni davom ettirdim. 2020-yildan Islom Karimov nomidagi Toshkent davlat texnika universiteti prorektori va 2022-yildan esa ushbu universitetda professor lavozimida faoliyat yuritmoqdaman.

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

QooQ