(154) JABEEning "2-mezon: Ta’lim metodologiyalari" - muhandislik ta'limi amaliyotida muhim qadam

Thursday, May 25, 2023

Muhandislik ta'limi sifatini ta'minlash (JABEE)/Quality Assurance of Engineering Education (JABEE)

t f B! P L

Muhandislik ta'lim dasturlari sifatini kafolatlashni maqsad qilgan akkreditatsiya organi sifatida JABEE o'z faoliyati orqali ta'lim sifatini oshirishda muhim rol o'ynaydi. JABEE tomonidan o'rnatilgan akkreditatsiya standartlari to'rtta toifadan iborat bo'lib, ularning har biri ta'lim dasturlari sifatini ta'minlashda muhim omil hisoblanadi. Bu yerda biz “2-mezon: Ta’lim metodologiyalari”ga to‘xtalib, uning mazmuni va ahamiyatini tushuntiramiz.

"2-mezon: Ta’lim metodologiyalari" ta'lim dasturlarini doimiy ravishda takomillashtirish va o'sishini rag'batlantiradigan PDCA tsiklining "Do" bosqichiga mos keladi. ""2-mezon: Ta’lim metodologiyalari" quyidagi bandlarni, o'quv dasturlarini ishlab chiqish, ta'limni amalga oshirish, ta'limni qo'llab-quvvatlash tizimini ishlab chiqish, talabalarni qabul qilish siyosati, o'quv va o'quv muhitining ishlashi va oshkor etilishini belgilaydi. Bu ta'lim dasturlari sifatini saqlab qolish va yaxshilash bo'yicha aniq harakatlar va harakatlar uchun shartlardir, shuning uchun ular "Do" bosqichida joylashgan.

Quyida “2-mezon: Ta’lim metodologiyalari” batafsil tavsifi keltirilgan.

2-mezon: Ta’lim metodologiyalari

2.1 O‘quv dasturlari siyosati asosida o‘quv rejasi va fanlarini ishlab chiqish va ochish

Dastur o'quv rejasini tuzish bo'yicha quyidagilarga javob berishi kerak.

・Talabalar dasturning ta'lim va ta'lim maqsadlariga erishishlari uchun o'quv rejasi siyosati o'rnatilishi kerak.

・O'quv rejasi o'quv siyosati asosida ishlab chiqilishi va nashr etilishi kerak.

・Dastur nashr etilgan o'quv rejasiga muvofiq amalga oshirilishi kerak.

・O'quv rejasida har bir fan va dasturning o'quv va ta'lim maqsadlari o'rtasidagi muvofiqlik aniq ko'rsatilishi kerak.

・O‘quv rejasi asosida har bir fan bo‘yicha ma’ruza rejasi (sillabus) tuziladi va dasturga tegishli professor-o‘qituvchilar va talabalarga e’lon qilinadi.

・“Syllabus”da har bir fanning o'quv rejasidagi o'rni, ta'lim mazmuni va usullari, erishilgan maqsadlar, baholash usullari va baholarni baholash standartlari ko'rsatilishi kerak.

・"Syllabus" yoki tegishli hujjatlarda dars vaqtlari ko'rsatilishi kerak.

E'tiborga olinadigan boshqa masalalar zaruratga qarab har bir soha uchun individual standartlar bilan belgilanadi.


2.2 O'quv dasturiga asoslangan ta'limni amalga oshirish va o'z-o'zini mustaqillikni o'rganishni rag'batlantirish.

・Dastur "syllabus" asosida ta'limni olib boradi va o'quv rejasini amalga oshiradi.

・O'quv rejasini boshqarishda dastur talabalarni o'z ta'lim va ta'lim maqsadlari yo'lida faol o'qishni rag'batlantirish choralarini ko'rishi kerak.

・Talabalar dasturning ta'lim va ta'lim maqsadlari bo'yicha o'zlarining yutuqlarini doimiy ravishda tekshirishlari va natijalarni o'z ta'limlarida aks ettirishlari kerak.


2.3 Fakultet jamoasini tashkil etish, ta’limni qo‘llab-quvvatlash tizimi va ta’limni amalga oshirish

Dastur o'quv rejasiga asoslangan ta'limni tegishli tarzda amalga oshirish uchun quyidagilarga javob berishi kerak.

· Tegishli o'qitish usullaridan foydalangan holda o'quv dasturini ishlab chiqish va ta'lim natijalariga erishish qobiliyatiga ega bo'lgan o'qituvchilar soni etarli bo'lishi kerak.

· Fanlar oʻrtasida hamkorlikni yoʻlga qoʻyish va oʻquv dasturi asosida taʼlimni izchil amalga oshirish uchun tizim yaratiladi.

· O'qituvchilarning ta'lim faoliyatini baholaydigan va professor-o'qituvchilar tarkibini rivojlantirish orqali ta'lim sifatini oshirishga yordam beradigan tizim mavjud bo'lishi kerak.

・Dastur ushbu tizimlarni tegishli professor-o'qituvchilar bilan bo'lishishi va joriy qilishi kerak.

E'tiborga olinadigan boshqa masalalar zaruratga qarab har bir soha uchun individual standartlar bilan belgilanadi.


2.4 Qabul qilish siyosati va siyosat asosida talabalarni qabul qilish

Dastur o'quv rejasi asosida ta'lim olish uchun zarur bo'lgan malakaga ega bo'lgan talabalarni dasturga qabul qilish uchun belgilangan qabul siyosatini ochib beradi va ushbu siyosat asosida talabalarni qabul qiladi.


2.5 Ta'lim va ta'limni qo'llab-quvvatlash muhitining ishlashi va oshkor etilishi

Dastur o'zi taqdim etayotgan ta'lim va o'quv muhitiga nisbatan quyidagilarga javob berishi kerak.

・Dasturning oʻzida taʼlimni amalga oshirish va taʼlimni qoʻllab-quvvatlash uchun zarur boʻlgan binolar va jihozlar (sinf xonalari, laboratoriyalar, seminar xonalari, kutubxonalar, axborot bilan bogʻliq jihozlar, mustaqil taʼlim va dam olish maskanlari, oshxona va boshqalar) hamda boshqa tizimlar boʻlishi kerak.

・Dastur ushbu ob'ektlar, uskunalar va tizimlarni saqlash, ishlatish va yangilash uchun zarur insoniy, moliyaviy va boshqa resurslarni ta'minlash ustida ishlaydi.

・Ushbu tashabbuslar dasturga jalb qilingan professor-o'qituvchilar, xodimlar va talabalarga ma'lum qilinadi.

・Ta'lim muhiti va ta'limni qo'llab-quvvatlashga kelsak, o'quvchilarni tushunishga yordam beradigan, o'qishga bo'lgan qiziqishini oshiradigan va ehtiyojlarini hisobga oladigan tizim mavjud bo'lishi kerak.


☆eslatma: Ushbu maqola JABEE veb-saytida chop etilgan tarkibga ishora qiladi va muallifning shaxsiy talqiniga asoslanadi. E'tibor bering, tushuntirish JABEEning rasmiy talqinidan farq qilishi mumkin, chunki men buni iloji boricha oson tushuntirishga harakat qildim.


About Me

My photo
2008-yilda Buyuk Britaniyaning Birmingem universitetida mashinasozlik bo‘yicha doktorlik dissertatsiyasini himoya qilganman. Mashinasozlik yo'nalishi bo‘yicha PhD darajasini olgandan so‘ng, 2012-yilgacha “Toyota Industries” korporatsiyasida muhandis lavozimida faoliyat olib borganman. So‘ngra Nagoya universiteti muhandislik fakultetida pedagogic va ilmiy faoliyatimni davom ettirdim. 2020-yildan Islom Karimov nomidagi Toshkent davlat texnika universiteti prorektori va 2022-yildan esa ushbu universitetda professor lavozimida faoliyat yuritmoqdaman.

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

QooQ